Raksti
2025./2026. mācību gadā 9.klases noslēgumā skolēniem jākārto centralizētie eksāmeni latviešu valodā un matemātikā, kā arī monitoringa darbs svešvalodā. Savukārt, lai pabeigtu vidusskolu, ir jābūt nokārtotiem centralizētajiem eksāmeniem vismaz optimālajā līmenī latviešu valodā, svešvalodā, matemātikā un fizikā / ķīmijā / bioloģijā (vai dabaszinībās vispārīgajā mācību satura apguves līmenī), kā arī vismaz vienam eksāmenam augstākajā mācību satura apguves līmenī. Valsts pārbaudes darbu kārtošanai jāpiesakās līdz 15. janvārim. Lai eksāmeni būtu nokārtoti, 9. klases skolēniem jāsasniedz vismaz 15% vērtējuma līmenis, vidējās izglītības ieguvējiem – vismaz 20% vērtējuma līmenis.
Izglītības iestādes aicina ikvienu interesentu apmeklēt atvērto durvju un informācijas dienas, kā arī izstādes, karjeras dienas un citus publiskus pasākumus klātienē vai tiešsaistē! NIID.LV apkopotā informācija tiek regulāri papildināta.
Personām, kuras jau ieguvušas vidējo izglītību un saņēmušas atestātu par vispārējo vidējo izglītību vai diplomu par profesionālo vidējo izglītību, bet iepriekšējos gados nav kārtojušas nepieciešamos centralizētos eksāmenus (CE) vai vēlas uzlabot to rezultātus, 2024./25. gadā ir iespēja pieteikties CE kārtošanai augstskolās, kas noslēgušas sadarbības līgumu ar Valsts izglītības satura centru (VISC) - Latvijas Universitātē (LU) un Latvijas Kultūras akadēmijā (LKA).
2025./2026. studiju gadā augstskolas un koledžas plāno uzņemt 15 jaunās programmās, tai skaitā apakšprogrammās vai specializācijās, liecina Nacionālās izglītības iespēju datubāzes (NIID.LV) apkopotā informācija. Programmas ir akreditētas esošo studiju virzienu ietvaros vai saņēmušas licenci programmu īstenošanai jaunos studiju virzienos.
Ikviens, kurš ir apguvis zināšanas, prasmes un pieredzi kādā no profesijām darba vidē, neformālajās mācībās vai citur ārpus formālās izglītības sistēmas, var iegūt otrā, trešā vai ceturtā līmeņa kvalifikāciju, piesakoties profesionālās kompetences novērtēšanai un nokārtojot profesionālās kvalifikācijas eksāmenu. Profesionālo kompetenci novērtē akreditētas izglītības iestādes vai akreditēti eksaminācijas centri. Sekmīgi nokārtojot eksāmenu, persona iegūst valsts atzītu profesionālās kvalifikācijas apliecību.
Ikvienam nodarbinātam vai pašnodarbinātam jaunietim, kurš sasniedzis 18 gadu vecumu, ir iespēja saņemt ES fondu un valsts finansējumu darba tirgū aktuālu izglītības programmu apguvei. Ikviens var gan apgūt jaunu profesiju, gan papildināt esošās prasmes, gan novērtēt profesionālo kompetenci un iegūt kvalifikāciju, gan saņemt stipendiju un karjeras atbalstu. Mācībām jānodrošina līdzmaksājums 5%, 10% vai 30% apmērā. Personām no trūcīgām vai maznodrošinātām mājsaimniecībām, bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu mācības ir bez maksas.
Profesionālo izglītības iestāžu audzēkņi, kuri mācās budžeta grupās un klātienē apgūst profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas, kuru īstenošanas ilgums ir vismaz 1 gads, var saņemt ikmēneša stipendiju, paaugstinātu ikmēneša stipendiju vai vienreizēju stipendiju.
Katra infografika attēlo kādu būtisku karjeras veidošanas aspektu un sniedz atbildi uz kādu no svarīgiem dzīves jautājumiem: sevis izpēte un karjeras plānošana, izglītības ieguve, profesijas izzināšana, palīgi karjeras atbalstam. Infografikas vari aplūkot kā PDF failus, lejupielādēt savā datorā vai mobilajā ierīcē, un izdrukāt.
Viens no aktuālākajiem jautājumiem, ko sev uzdod jaunieši - gan tie, kas vēl mācās skolā vai studē augstskolā, gan tie, kas jau domā par darba gaitu uzsākšanu, ir: kā veidot savu profesionālo karjeru? Ko es gribu un varu darīt? Ko no manis sagaida darba tirgus? Kā lai saprot, kur un ko studēt? Lai rastu atbildes uz šiem un citiem jautājumiem, jauniešiem ir pieejamas vairākas atbalsta iespējas karjeras izvēles jomā.
No 6. līdz 10. oktobrim visā Latvijā notiks Karjeras nedēļa, kuru jau trīspadsmito reizi organizē Valsts izglītības attīstības aģentūra (VIAA) sadarbībā ar Latvijas pašvaldībām un izglītības iestādēm. Šī gada nedēļas tēma – “Zaļā karjera Tavai nākotnei” – aicinās skolēnus un pieaugušos domāt par ilgtspēju karjeras attīstībai, zaļo prasmju nozīmi un atbildīgu dzīvesveidu.










