Rīgas Tehniskā universitāte - Logopēdija - Prof. bak. studijas

Logopēdija
Uzņemšana:Uzņemšana 2025./26. gadā
Ieraksts atjaunots:2025-05-21
Programmas veidsProfesionālā bakalaura studiju programma - 6. LKI (1. cikls, programma ar kodu 42)
GrādsProfesionālais bakalaurs logopēdijā
Profesionālā kvalifikācijaSkolotājs logopēds (6. PKL)
Izglītības dokuments Profesionālā bakalaura diploms un augstākās profesionālās kvalifikācijas diploms;
Licence / akreditācijaStudiju virziens akreditēts līdz 31.03.2026.
Programmas kods42141
 
Ilgums4 gadi (pilna laika); 4,5 gadi (nepilna laika)
Studiju veidsPilna laika/Nepilna laika
Izglītības ieguves formaKlātiene; Neklātiene
Kredītpunkti ECTS240
Mācību valodalatviešu (LV)
Mācību/studiju maksaValsts budžets (pilna laika) vai par maksu: 2700 EUR gadā (pilna laika); 2300 EUR gadā (nepilna laika) (2025./26.)
 
Programmas aprakstsStudiju programma sagatavo speciālistus atbilstoši iegūstamās kvalifikācijas prasībām. To nodrošina studiju kursu un prakses satura atbilstība logopēda profesijas standartam un iegūstamajai skolotāja logopēda profesionālajai kvalifikācijai. Vispārizglītojošajos studiju kursos tiek sniegts vispārīgs zināšanu, prasmju un kompetences kopums, kas nepieciešams strādājot par logopēdu izglītības vai citas jomas iestādēs. Savukārt nozares teorētiskajos un profesionālās specializācijas kursos tiek apgūtas specifiskas zināšanas un prasmes logopēdijā. Studiju programmas saturā tiek integrētas dažādu zinātņu jomas – logopēdija, medicīna, lingvistika, psiholoģija, pedagoģija u.c. Studiju saturs pēctecīgi tiek strukturēts studiju kursos un praksēs, kas nodrošina pakāpenisku skolotāja logopēda profesionālās kompetences apguvi. Studiju procesā tiek īstenota teorijas un prakses vienotība, kā arī studentu iesaiste zinātniskajā pētniecībā.

Mērķis

- izglītot kvalificētus speciālistus, kas ir konkurētspējīgi Latvijas un Eiropas darba tirgū un spēj veikt logopēda darbu ar jebkura vecuma personām, kurām ir dažādas patoģenēzes runas, valodas, komunikācijas vai orofaringeālās funkcijas traucējumi – novērtēt, noteikt traucējumus, veikt traucējumu korekciju, izvērtēt korekcijas gaitu un rezultātus, sadarboties, konsultēt un veikt profilaktiskos pasākumus atbilstoši logopēda profesionālajai kompetencei vispārējās un speciālās izglītības iestādēs kā skolotājam logopēdam vai veselības un sociālās aprūpes iestādēs kā ārstniecības atbalsta personai (MK noteikumi Nr. 317), kā arī privātpraksēs;
- nodrošināt zināšanu, prasmju un kompetences kopuma apguvi, kas nepieciešams logopēda profesionālās darbības veikšanai, kā arī iespēju iegūt zināšanas sekmīgas tālākizglītības un zinātniski pētnieciskās darbības īstenošanai atbilstoši profesionālā bakalaura logopēdijā grādam un skolotāja logopēda kvalifikācijai;
- sniegt atbalstu studentu personības pašrealizācijai, profesionālās identitātes attīstībai un izpratnei par logopēda profesijas vietu plašākā sociālā kontekstā.

Uzdevumi

- apgūt zināšanas logopēdijā, izglītības zinātnēs, medicīnā, psiholoģijā, lingvistikā un citās ar logopēdijas jomu saistītās zinātnēs indivīda un sabiedrības mijiedarbības, kā arī klientu personības attīstības izpratnes kontekstā;
- apgūt runas, valodas, komunikācijas un orofaringeālās funkcijas novērtēšanai, traucējumu noteikšanai, korekcijas procesa plānošanai, īstenošanai un izvērtēšanai, kā arī traucējumu profilakses darbam nepieciešamo zināšanu, prasmju un kompetences kopumu;
- īstenot teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu vienotību logopēdijas tehnoloģiju, metožu un paņēmienu apguvē, sekmējot profesionālās specializācijas kursos apgūtās kompetences efektīvu pielietojumu;
- nodrošināt studentu zinātniski pētnieciskās darbības izaugsmi un uz pierādījumiem balstītas zinātniskās pētniecības logopēdijā attīstību, integrējot starpdisciplināras teorētiskās nostādnes un praksē gūtās atziņas;
- veicināt patstāvīgas, atbildīgas, radošas un sadarbībai atvērtas personības attīstību;
- veicināt mācīšanās un profesionālās darbības pašanalīzes, pašvērtēšanas un pašrefleksijas attīstību, kas nepieciešamas profesionālās kompetences pilnveidošanai mūžizglītības kontekstā.

Studiju rezultāti

Zināšanas:

- izprot logopēdijas, izglītības zinātņu, medicīnas, psiholoģijas, lingvistikas u. c. ar logopēdijas jomu saistīto zinātņu nozaru pamatjēdzienus, teorētiskās un praktiskās nostādnes, kas nepieciešamas logopēda profesijas pamatuzdevumu un pienākumu veikšanai;
- izprot logopēdiskā korekcijas procesa plānošanas un īstenošanas principus, to izmantošanas iespējas logopēda profesionālajā darbībā izglītības un citās profesionālās darbības vidēs;
- pārzina logopēdiskās tehnoloģijas, IT, runas, valodas, komunikācijas un orofaringeālās funkcijas novērtēšanas, traucējumu noteikšanas, korekcijas un rezultātu izvērtēšanas metodes;
- pārzina latviešu valodas mācību jomas saturu, metodiku, sasniedzamās kompetences, caurviju un kompetenču pieeju;
- pārzina logopēda profesionālās darbības pašanalīzes, pašvērtēšanas un pašrefleksijas paņēmienus, kas nepieciešamas profesionālās kompetences pilnveidošanai.
Prasmes:
- prot patstāvīgi, mērķtiecīgi un atbildīgi plānot, organizēt, īstenot un izvērtēt runas, valodas, komunikācijas, orofaringeālās funkcijas novērtēšanu, traucējumu noteikšanu, korekciju un profilaksi dažādās profesionālajās vidēs;
- prot profesionāli un atbildīgi lietot dažādas logopēdiskās tehnoloģijas, IT, novērtēšanas, traucējumu noteikšanas, korekcijas un tās rezultātu izvērtēšanas metodes un paņēmienus;
- prot izstrādāt/aizpildīt logopēda dokumentāciju, formulēt atzinumus, izstrādāt novērtēšanas un progresa ziņojumus;
- analizē un risina aktuālus problēmjautājumus patstāvīgi un sadarbībā ar kolēģiem, saistīto nozaru speciālistiem, izglītojamā, pacienta vai klienta piederīgajiem, lai nodrošinātu pozitīvu mijiedarbību dažādās sociālās vidēs;
- logopēdiskās korekcijas procesā ievēro izglītojamā, pacienta vai klienta individuālo potenciālu, dzīves kvalitātes uzlabošanas iespējas, attīstības, mācīšanās un personības izaugsmes vajadzības;
- prot patstāvīgi strukturēt un virzīt savu mācīšanos, analizēt savu darbību, lai profesionāli pilnveidotos.
Kompetences:
- pārzina un spēj analizēt logopēdijas, izglītības zinātņu, medicīnas, psiholoģijas, lingvistikas u. c. ar logopēdijas jomu saistīto zinātņu nozaru pamatnostādnes, spēj tās integrēt logopēda profesionālajā darbībā;
- spēj veikt patstāvīgu, mērķtiecīgu un atbildīgu logopēda profesionālās darbības plānošanu, organizēšanu, īstenošanu un izvērtēšanu indivīda izglītības, veselības vai sociālās aprūpes procesa uzlabošanai, atbilstoši profesionālās darbības jomas prasībām un personas individuālajām un sociālajām vajadzībām, inovācijām logopēdijas, izglītības, medicīnas u. c. zinātņu nozaru attīstībā un aktuālām prakses vajadzībām;
- spēj logopēdiskās korekcijas darbā integrēt valsts pamatizglītības standarta un pirmsskolas izglītības vadlīniju prasības, un sekmēt valodas jomas kompetenču apguvi izglītojamajiem ar runas, valodas un komunikācijas traucējumiem;
- spēj patstāvīgi un sadarbībā ar kolēģiem un citu nozaru speciālistiem izvērtēt izglītojamā, pacienta vai klienta korekcijas darba rezultātus, sasniegumus un izaugsmi, un sniegt nepieciešamo atbalstu mācīšanās un sociālās funkcionēšanas uzlabošanai;
- ievēro profesionālās darbības juridiskos un ētiskos pamatprincipus, valsts, civilās un vides aizsardzības u. c. normatīvos aktus;
- apzinās un spēj kritiski izvērtēt savu pieredzi un darbību, stratēģiski īstenot savu profesionālās darbības pilnveidi;
- spēj īstenot pētniecību logopēdijā un ieviest inovācijas profesionālās darbības jomā, iesaistās izglītības, veselības vai sociālās aprūpes institūcijas pilnveidē un attīstības plānošanā, izprot savas profesijas vietu plašākā sociālā kontekstā.

Karjera

Studiju programmas absolventi savu profesionālo darbību var īstenot kā skolotāji logopēdi vispārējās un speciālās izglītības iestādēs, kā arī citās nozarēs vai privātpraksēs (ievērojot MK noteikumu prasības).
Programmas mājaslapawww.rtu.lv/lv/studijas/visas-studiju-programmas/atvert/GCL?department=0L000&type=P
Iepriekšējā izglītība, prasībasVidējā izglītība, CE matemātikā, latviešu valodā un svešvalodā. Reflektantiem, kuri nav kārtojuši centralizēto eksāmenu matemātikā vai bijuši atbrīvoti no tā, jākārto iestājpārbaudījums matemātikā. CE svešvalodā LR normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā var aizstāt ar starptautiskās testēšanas institūcijas pārbaudījumu svešvalodā. Papildus punkti par CE fizikā un/vai ķīmijā.
1) Vidējās izglītības atestāta gada atzīmes visos mācību priekšmetos ar vidējo atzīmi ne zemāku par 7 ballēm. Ja vidējās izglītības atestāta gada atzīmes visos mācību priekšmetos ar vidējo atzīmi ir zemāka par 7 ballēm, RTU LA ir iespēja kārtot pārbaudījumu – pārrunas.
2) Mutisks un rakstisks iestājpārbaudījums.
3) Priekšrocības ir reflektantiem, ja ir:
Vērtējums CE bioloģijā,
Pieredze izglītības, veselības vai sociālās aprūpes darbā un vai veikts brīvprātīgais darbs;
Latvijas valsts vai reģiona skolēnu ZPD konferencē ir 1.-3. pakāpes ieguvējs Medicīnas un veselības zinātnes sekcijā pēdējos 3 mācību gados.
Aktuālā informācijaUzņemšanas noteikumi studiju programmās 2025./2026. gadā: lasīt šeit

2024. gada 1. martā Liepājas Universitāte (LiepU) kā atsevišķa struktūrvienība pievienojās Rīgas Tehniskajai universitātei (RTU).
Augstskola
Iestādes tips:Zinātnes universitāte
Ķīpsalas iela 6A, Rīga, LV-1048
Tel:67089333; 27089999
E-pasts:info@rtu.lv; rtu@rtu.lv  www.rtu.lv